Gescheiden ouders: informatieplicht school
ingevoerd op 23-11-2012
Onlangs heeft de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs zich duidelijk uitgesproken in een zaak over informatievoorziening aan gescheiden ouders. Daarbij heeft de commissie ook enige aanbevelingen gedaan.
De commissie stelt dat als gescheiden ouders allebei zijn belast met het ouderlijk gezag, de school in beginsel ook beide ouders actief moet informeren. Als slechts één van de ouders het ouderlijk gezag heeft, dan dient deze ouder de andere ouder op de hoogte te houden van gewichtige aangelegenheden die het kind betreffen.
De school heeft echter ook een eigen informatieplicht naar de ouder zonder ouderlijk gezag. Op grond van het Burgerlijk Wetboek moet een school namelijk op verzoek van een ouder informatie verstrekken als het gaat om belangrijke feiten en omstandigheden die de persoon van het kind betreffen evenals diens verzorging of opvoeding. Hierop kan slechts een uitzondering worden gemaakt als het belang van het kind zich hiertegen verzet.
De commissie doet verder de volgende aanbevelingen aan de school:
• Draag er zorg voor dat bij de aanmelding van leerlingen structureel in kaart wordt gebracht hoe de juridische status is wat betreft gezag, omgang en informatievoorziening van gescheiden ouders ten opzichte van elkaar en hun kinderen.
• Vraag op het aanmeldingsformulier standaard naar de namen en adressen van beide ouders.
Bron: VO-raad, 9 juli 2012
In elke klas zit wel een kind van gescheiden ouders en de school heeft de plicht om ook de ouder ‘op afstand’ te informeren over de prestaties en het welbevinden van zijn kind. Tenminste, als die ouder daarom vraagt en als het belang van het kind er niet mee wordt geschaad.
In het algemeen moet de informatie die verstrekt wordt een goed beeld geven van hoe het kind op school functioneert. De gedachte hierachter is dat de niet-verzorgende ouder en het kind, als die later het contact weer wil herstellen, geen complete vreemden voor elkaar zijn. Kern bij dit thema is dat het in alle gevallen gaat om het belang van het kind.